Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową dla drugiego odcinka S11 w województwie śląskim. Chodzi o ponad 35-kilometrowy fragment stanowiący obwodnicę Tarnowskich Gór. Nie nastąpiły jeszcze natomiast rozstrzygnięcia ws. węzła Piekary Śląskie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że równolegle trwa procedura administracyjna dla pierwszego odcinka od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór.
Niebieski wariant S11
Decyzja środowiskowa zatwierdziła wariant II tzw. niebieski trasy do dalszej realizacji.
Odcinek rozpoczyna się na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego, następnie od północnego wschodu omija miejscowości Tworóg i Boruszowice, od północy Tarnowskie Góry, a od zachodu Nakło Śląskie. W końcowej fazie trasa przechodzi pomiędzy Radzionkowem a Orzechem. Zakończenie S11 następuje poprzez wpięcie do węzła Piekary Śląskie z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 911.
Teraz GDDKiA do końca roku chce ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do późniejszej realizacji odcinka S11 od rzeki Mała Panew do węzła Radzionków w systemie Projektuj i buduj.
Inwestycja jest przewidziana do realizacji w latach 2027-2031, jednak pod warunkiem wcześniejszego zapewnienia finansowania.
Co z węzłem Piekary Śląskie?
Podczas poprzedniego etapu prac przygotowawczych sama obwodnica Tarnowskich Gór została podzielona na dwa pododcinki: od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu S11 i drogi wojewódzkiej nr 911 oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Na etapie DŚU nie nastąpiły natomiast ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i skomunikowania S11 z istniejącą siecią dróg.
Generalna Dyrekcja tłumaczy, że analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana jest podczas opracowania elementów Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg, w związku z czym we wniosku o decyzję środowiskową wskazano wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji, to jest wariant 1.
Dzięki temu, nie wstrzymano procedowania decyzji i zachowano możliwość wprowadzania korekt rozwiązań geometrycznych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie prac projektowych. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań na węźle Piekary Śląskie wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie.
Wykonane analizy wykazały, że obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do jego funkcjonalności, w szczególności w zakresie przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach.
Równolegle bowiem do procedowanej DŚU w lutym 2025 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie. Wartość prac to 6,1 mln zł, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy. Ten etap prac ma także na celu doprecyzowanie dotychczasowych rozwiązań projektowych i przedstawienie rozwiązań dotyczących obsługi ruchu lokalnego.
Generalna Dyrekcja chce dążyć do wypracowania rozwiązań optymalnych, które sprostają potrzebom komunikacyjnym i oczekiwaniom lokalnej społeczności, a także będą możliwe do realizacji pod względem technicznym, ekonomicznym oraz środowiskowym. Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza natomiast konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na możliwą zmianę rozwiązań projektowych na tym węźle w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.