Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wybrano wariant drugiego odcinka S11 na Śląsku. Co z węzłem Piekary Śląskie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Katowice

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wybrano wariant drugiego odcinka S11 na Śląsku. Co z węzłem Piekary Śląskie?
fot. GDDKiA Katowice
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową dla drugiego odcinka S11 w województwie śląskim. Chodzi o ponad 35-kilometrowy fragment stanowiący obwodnicę Tarnowskich Gór. Nie nastąpiły jeszcze natomiast rozstrzygnięcia ws. węzła Piekary Śląskie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że równolegle trwa procedura administracyjna dla pierwszego odcinka od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór.

Niebieski wariant S11

Decyzja środowiskowa zatwierdziła wariant II tzw. niebieski trasy do dalszej realizacji.

Odcinek rozpoczyna się na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego, następnie od północnego wschodu omija miejscowości Tworóg i Boruszowice, od północy Tarnowskie Góry, a od zachodu Nakło Śląskie. W końcowej fazie trasa przechodzi pomiędzy Radzionkowem a Orzechem. Zakończenie S11 następuje poprzez wpięcie do węzła Piekary Śląskie z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 911.

Teraz GDDKiA do końca roku chce ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do późniejszej realizacji odcinka S11 od rzeki Mała Panew do węzła Radzionków w systemie Projektuj i buduj.

Inwestycja jest przewidziana do realizacji w latach 2027-2031, jednak pod warunkiem wcześniejszego zapewnienia finansowania.

Co z węzłem Piekary Śląskie?

Podczas poprzedniego etapu prac przygotowawczych sama obwodnica Tarnowskich Gór została podzielona na dwa pododcinki: od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu S11 i drogi wojewódzkiej nr 911 oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Na etapie DŚU nie nastąpiły natomiast ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i skomunikowania S11 z istniejącą siecią dróg.

Generalna Dyrekcja tłumaczy, że analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana jest podczas opracowania elementów Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg, w związku z czym we wniosku o decyzję środowiskową wskazano wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji, to jest wariant 1.

Dzięki temu, nie wstrzymano procedowania decyzji i zachowano możliwość wprowadzania korekt rozwiązań geometrycznych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie prac projektowych. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań na węźle Piekary Śląskie wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie.

Wykonane analizy wykazały, że obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do jego funkcjonalności, w szczególności w zakresie przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach.

Równolegle bowiem do procedowanej DŚU w lutym 2025 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie. Wartość prac to 6,1 mln zł, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy. Ten etap prac ma także na celu doprecyzowanie dotychczasowych rozwiązań projektowych i przedstawienie rozwiązań dotyczących obsługi ruchu lokalnego.

Generalna Dyrekcja chce dążyć do wypracowania rozwiązań optymalnych, które sprostają potrzebom komunikacyjnym i oczekiwaniom lokalnej społeczności, a także będą możliwe do realizacji pod względem technicznym, ekonomicznym oraz środowiskowym. Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza natomiast konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na możliwą zmianę rozwiązań projektowych na tym węźle w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dojazdy do A2 w modernizacji

Drogi i autostrady

Dojazdy do A2 w modernizacji

Damian Kelman 24 czerwca 2025

Kto rozbuduje DK48 w województwie łódzkim?

Drogi i autostrady

Kto rozbuduje DK48 w województwie łódzkim?

Damian Kelman 24 czerwca 2025

Płock może rozbudowywać wylotówkę na Warszawę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rusza remont S11. Utrudnienia na drodze

Drogi i autostrady

Rusza remont S11. Utrudnienia na drodze

Damian Kelman 13 czerwca 2025

Pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa UZP na odcinku S11

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Dojazdy do A2 w modernizacji

Drogi i autostrady

Dojazdy do A2 w modernizacji

Damian Kelman 24 czerwca 2025

Kto rozbuduje DK48 w województwie łódzkim?

Drogi i autostrady

Kto rozbuduje DK48 w województwie łódzkim?

Damian Kelman 24 czerwca 2025

Płock może rozbudowywać wylotówkę na Warszawę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rusza remont S11. Utrudnienia na drodze

Drogi i autostrady

Rusza remont S11. Utrudnienia na drodze

Damian Kelman 13 czerwca 2025

Pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa UZP na odcinku S11

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5